הההשלכות המשפטיות של נהיגה בשכרות

מה ההשלכות המשפטיות של נהיגה בשכרות – כל מה שחובה לדעת!

כולנו יודעים שנהיגה ואלכוהול לא הולכים ביחד, אך לא תמיד אנו מודעים עד כמה חמור הדבר מבחינת החוק. לכן, יש כאלה שעדיין "מחפפים" ושותים רק קצת ואז הקצת מתערבב עם עוד קצת ודי. זה קורה במסיבה, באירוע משפחתי, במפגש חברים ואפילו בחזרה משדה תעופה. פתאום אתם מוצאים את עצמכם תחת בדיקת אלכוהול ואתם חווים רגע של אימה, אולי בכל זאת שתיתי יותר מידי ואולי זה לא היה כל כך מזמן.

בואו קודם נודה בכמה עובדות חשובות – נהיגה בשכרות היא מצב מסוכן עבורכם ועבור הסובבים אתכם ברכב ועל הכביש. בדיקה שבה מתגלה ריכוז של 0.05 אחוז אלכוהול בדם ומעלה, נחשבת לנהיגה בשכרות. האלכוהול משחק לנו עם הראש, מפחית עכבות ומעלה את רמת הביטחון העצמי שלנו. במקביל מתעוררת ירידה בראיה ההיקפית, ירידה בקואורדינציה, האטת מהירות תגובה, הפחתת קשב וריכוז ועוד. כתוצאה מכך, נהיגה בשכרות מובילה לפי 17 בסיכון לתאונת דרכים! ולכן נחשבת לעבירה חמורה ביותר שאין מקלים בה ראש.

3 שלבי בדיקת השכרות

הרגע בו אנו קולטים שתפסנו את תשומת ליבו של השוטר אינו נעים, אף פעם. עם זאת, אנו עדיין נהנים מהספק שמה רק יבקשו רישיונות כחלק מבדיקה שגרתית ובדרך כלל זה המצב. אם מעורב בעניין אלכוהול, נשתדל להיות ענייניים ככל האפשר, אך השוטרים מיומנים ויודעים לזהות סימנים מחשידים די מהר. למרות זאת, חשוב להבין שחשד אינו הופך לעבירה באופן אוטומטי ועל השוטר להוכיח שאתם אכן נוהגים בשכרות.

הכירו את 3 השלבים בבדיקת האלכוהול שתעברו במקרה זה:

  • בדיקת נשיפון - תפקידו של המכשיר לתת חיווי כללי לגבי הימצאותו של אלכוהול בגופו של החשוד. לכן, ה"נשיפון" אינו מהווה ראייה קבילה בבית המשפט אך מהווה אמצעי נוח לבדיקה מהירה. לכן, דבר ראשון לאחר שעוכבתם תידרשו לנשוף לתוך מכשיר ה"נשיפון".
  • בדיקת מאפיינים - בדיקה המאפיינים מתבצעת לאחר ביצוע בדיקת ה"נשיפון" ותתבצע במצב שבו התקבלה תוצאה חיובית. מצב נוסף שבו תידרש בדיקת מאפיינים הוא במקרה וסירבתם לבדיקת "נשיפון". בבדיקת מאפיינים תידרשו לצאת מהרכב ותעברו בדיקות שונות לזיהוי מאפייני שכרות, כמו אוריינטציה וקואורדינציה. הבדיקה אינה קבילה בבית המשפט ועומדת לכם הזכות לסרב לבצעה.
  • בדיקת "ינשוף" - לצערנו אין מדובר באותו עוף לילי מופלא, אלה במכשיר נשיפה הדומה במקצת ל"נשיפון" עם הבדל חשוב – המכשיר קביל בבית משפט כראייה. אם מתברר שנשפתם בשיעור של 290 מיקרוגרם אלכוהול ומעלה בליטר אוויר, כנראה שהסתבכתם. אם סירבתם לבדיקה, אתם מואשמים אוטומטית בנהיגה בשכרות.

במקרים מסוימים בהם לא ניתן לבצע בדיקת נשיפה (כמו מקרה של אסטמה) וכן במקרים בהם החשוד מכשיל את הבדיקה, ניתן לבצע בדיקות שתן ודם. כמו כן, כדאי לדעת שבתום הבדיקות תבוצע חקירה וישאלו שאלות בסגנון "כמה כוסות שתית?" אינכם חייבים לענות לשאלות אלה וכן עומדת לכם הזכות להתייעצות עם עו"ד (עדיף). אם השוטר מסרב לאפשר לכם לגייס עו"ד עבור התחקיר, עליכם לדרוש לציין זאת בדו"ח.

נוהל בדיקת ינשוף

בדיקת ינשוף היא למעשה "הדבר האמיתי" שכן מדובר כאמור בבדיקה קבילה בבית משפט. בדיקה זאת מתבצעת על פי נהלים משטרתיים ברורים שעל השוטר לבצע וכדאי להכיר. את הבדיקה מבצעים לאחר המתנה של 15 דקות מרגע עיכוב הנהג החשוד תוך שמירה שלא יאכל/ישתה/יעשן בזמן ההמתנה. כמו כן, בבדיקה עצמה השוטר נדרש להחליף פיה עבורכם.

האם כדאי לסרב לבדיקות?

עקרונית כן, מעשית.. לא בטוח. החוק מאפשר לנהגים לסרב לבדיקות, אך מדובר בפריבילגיה בעייתית ביותר. סירוב לבצע אחת או יותר מ 2 הבדיקות הראשונות, יעמוד נגדכם במכלול השיקולים במתן העונש במקרה של משפט.

במצב של סירוב לבדיקת ינשוף מצבכם רעוע יותר שכן הפעם חלה עליכם חובת ההוכחה לחפותכם. לכן, בדרך כלל, תינזקו יותר במקרה של סירוב מאשר במצב בו צייתם להוראות המשטרה ונתפסתם אשמים. כמובן שאין מדובר בעניין חד משמעי ויש פה מקום לשיקול דעת. עם יעוץ מתאים ,עניינים טכניים יכולים בהחלט להפוך לפנינים.. דוגמא טובה לכך היא במקרה שהצלחתם להוכיח שבדיקת הינשוף בוצעה בטרם חלפה רבע שעה מהרגע שעוכבתם על ידי השוטר.

שלילה על המקום והפתעות נוספות

  • שלילה - בנושא שכרות לא תזכו להרבה חסדים ממערכת החוק ובצדק. העונש המינימאלי עבור נהיגה בשכרות עומד כרגע על שנתיים לפחות! . בדיוק כך, בשנתיים הקרובות לא תוכלו לנהוג לשום מקום ואולי אף יותר מכך. עם זאת, קיימים מקרים מסוימים שבהם תוכלו לקבל הקלה, אך חשוב להבין שמדובר במצבים חריגים בלבד.
  • קנסות - בנוסף לפסילה סביר להניח שתקבלו גם קנס כספי משמעותי וכן שלילה נוספת על תנאי. לכן, אם נתפסתם שוב על נהיגה תחת השפעת אלכוהול, עונש המינימום עלול זנק ל 4 שנים בקלות ואף יותר מכך. כמו כן, אתם עלולים לקבל גם עונש מאסר על תנאי ובמקרים חמורים אף לבלות מאחורי סורג ובריח. מתי?
  • מאסר - אם מעורבת במקרה גם תאונה ובמיוחד כשיש במקום גם נפגעים, העונש עלול לטפס משמעותית עד לכדי פלילים. עבור הריגה תוך נהיגה בגילופין לעיתים קרובות לא יסתפק השופט באשמת בהריגה ברשלנות אלה באשמת הריגה החמורה יותר. עונשי הריגה עומדים על מאסר של מספר שנים.

רגע.. אני מתקשר לעו"ד שלי

בבדיקת שכרות עומדת לכם הזכות לקבל גיבוי מטעם עו"ד. אם אינכם טייקונים, אנשי מממשל בכירים או חס וחלילה מאפיונרים, סביר להניח שאין לכם עו"ד ובוודאי לא כזה שפנוי גם באמצע הלילה. שירות עו"ד לכל נהג משנה את כללי המשחק מול מערכת החוק. תמורת עלות חודשית צנועה אתם מקבלים הגנה משפטית מקצועית של עורך דין תעבורה עבור כל אירוע משפטי המתרחש על הכביש ו/או קשור אליו.

למידע נוסף על ביטוח עורך דין לכל נהג פנו למספר 077-4160050 או השאירו פרטים ונחזור אליכם הקדם.

מאמרים נוספים

עו"ד לכל נהג

עצרו בצד בבקשה ותגידו לי בכנות, אתם מכוסים? את עו"ד לכל נהג הקמנו במטרה לשמור על ציבור הנהגים מפני עוולות החוק ובכך לאפשר לכל אחד ואחת לקבל הגנה וייצוג משפטיים בידי עו"ד תעבורה מנוסה. עם מנוי חודשי בעלות של כשקל וחצי ליום אתם מסודרים עם הגנה משפטית מקצועית מהסוג שעד לאחרונה יכלו להרשות לעצמם רק בכירים ועשירים.

עו"ד לכל נהג
הגנה משפטית לכל האירועים בכביש

טלפון: 077-4160050
פקס: 077-7055212
דוא"לilanabelski@gmail.com‏

כתובתנו: רחוב המייסדים 41, אבן יהודה.
לחצו לניווט וויז – WAZE למשרדי החברה

עקבו אחרינו בפייסבוק

Facebook By Weblizar Powered By Weblizar

צרו קשר

ניווט באתר

משרדי החברה